آپنه ی خواب و پیشرفت بیماری کلیوی

 14 نوامبر2014- آپنه ی خواب می تواند کاهش عملکرد کلیه ها را در بیماران دیابتی مبتلا به بیماری کلیوی تسریع کند.

 محققان دریافتند بالابودننمره ی خطر برای آپنه ی انسدادی خواب در میان  بیماران  دیابتی مبتلا به نفروپاتی غیردیالیزی شایع است و این خطر با افزایش سرعت کاهش عملکرد کلیوی ارتباط دارد. بررسی نمره ی خطر آپنه ی انسدادی می تواند روشی ساده برای ارزیابی بیماران درمعرض خطر پیشرفت  بیماری کلیوی مزمن یا CKDباشد.

نتایج این تحقیق که در هفته ی بیماری های کلیوی در فیلادلفیا ارائه  شد، نشان می دهد آپنه ی خواب می تواند افت عملکرد  کلیه ها را در بیماران دیابتی مبتلا به بیماری مزمن  کلیوی یا نفروپاتی سرعت بخشد.

 دیابت نوع 2 معمولاً سبب بروز بیماری مزمن کلیوی یا CKDمی شود. از آنجائیکه  آپنه ی انسدادی  خواب درمیان مبتلایان به دیابت نوع 2 شایع است، محققان می خواستند از نقش احتمالی آپنه ی انسدادی  خواب بر ارتباط دیابت واختلال عملکرد کلیه ها آگاه شوند. برای این منظور محققان  دانشکده ی پزشکی کارولینای جنوبی به آنالیز اطلاعات 56 بیمار مبتلا به دیابت و بیماری مزمن کلیوی پرداختند.

محققان  دریافتند 61 درصد از این بیماران بر اساس نمره ی سوالات پرسشنامه ی ارزیابی آپنه ی خواب  در رده ی خطر بالا برای آپنه ی انسدادی خواب قرار می گیرند . در این افراد بطورقابل توجهی عملکرد کلیه ها کمتراز افرادی است که نمره ی خطر آنها برای آپنه ی  خواب پایین تر است.

 محققان اعلام کردند نمره ی خطر بالا برای آپنه ی انسدادی خواب درمیان  بیماران مبتلا به CKDغیر دیالیزی یا نفروپاتی  دیابتی، شایع است و در این  افراد افت عملکرد  کلیه ها  با سرعت  بالاتری اتفاق می افتد. دانشمندان  نتیجه گیری نمودند با استفاده از این رویکرد ساده می توان بیمارانی را که درمعرض خطر بیشتری برای پیشرفت  بیماری CKDهستند، شناسایی نمود.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141114124448.htm